פסיכוביולוגיה (309)

*ההרשמה לתואר שני במגמה לפסיכוביולוגיה לא תיפתח בשנה"ל הבאה (תשע"ח).

אודות המגמה

לימודי המוסמך במגמה לפסיכוביולוגיה הם בתכנית מחקרית, שבעיקרה היא תכנית לימודים אישית שמותאמת לנושא המחקר של התלמיד/ה. תלמידי המגמה ישתלבו בעבודת המחקר שנערכת במעבדה למוח והתנהגות במחלקה לפסיכולוגיה. המחקר במעבדה עוסק בקשרי גומלין בין מערכת העצבים המרכזית (מוח ומוח השדרה), מערכת ההורמונים, מערכת החיסון, וההתנהגות. המחקר נערך במודלים בבעלי חיים (בעיקר בזנים שונים של עכברים מהונדסים) המדמים מחלות אנושיות שונות (דוגמת דיכאון, אלצהיימר, הפרעות במערכת החיסון, פיגור, וכאבים כרוניים). נושאי המחקר משתנים עם הזמן.
 

נושאי המחקר העכשוויים

  1. דיכאון כמחלה של תאי מיקרוגליה במח: מחקרים במודלים של דיכאון בעכברים.
  2. פיתוח תרופות נוגדות דיכאון המבוססות על מודלוציה של תהליכים דלקתיים ומצב השפעול של תאי מיקרוגליה במח.
  3. התפקיד של תאי מיקרוגליה בתהליך הנוירוגנזה במח הבוגר: מחקרים מורפולוגיים תאיים (במיקרוסקופ דו-פוטוני), פיזיולוגיים, ומולקולריים.
  4. התפקיד של תאי גליה ואינטרלוקין-1 בתהליכי למידה, זיכרון, ושינויים פלסטיים במח: מחקרים בחיות מהונדסות גנטית.
 
במהלך העבודה המחקרית התלמידים יחשפו לשיטות מחקר מגוונות הכוללות, מדידות ממוחשבות של משתנים התנהגותיים, שיטות של ביולוגיה מולקולרית, אימונוהיסטוכימיה, מיקרוסקופיה פלורסנטית, אנליזות אימונולוגיות וביוכימיות, וניתוחים סטיראוטקסים.
 

מורי המגמה

מרכז המגמה: פרופ' רז ירמיה, 02-5883695, msrazy@mscc.huji.ac.il
פרופ' אודי שביט, 02-5883266, msshavit@mscc.huji.ac.il
ד"ר שלמה ישראל, salomon.israel@mail.huji.ac.il
 
מורי המגמה מנהלים שתוף פעולה מחקרי עם מדענים מחוץ למחלקה, כולל:
  • פרופ' מיכאל טל, ביה"ס לרפואת שיניים, האוניברסיטה העברית
  • פרופ' תמיר בן חור, המחלקה לנוירולוגיה, ביה"ס לרפואה הדסה-האוניברסיטה העברית
  • פרופ' עדי מזרחי, המחלקה לנוירוביולוגיה ומרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח, האוניברסיטה העברית
  • ד"ר ענבל גושן, מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח, האוניברסיטה העברית
  • פרופ' חרמונה שורק, המכון למדעי החיים, האוניברסיטה העברית
  • פרופ' אלי קשת וד"ר תרצה קרייסל, המחלקה לביולוגיה מולקולרית, ביה"ס לרפואה הדסה-האוניברסיטה העברית
 

תוכנית הלימודים במגמה

תכנית הלימוד תיקבע באופן אישי לכל תלמיד בתיאום עם מרכז המגמה, ותכלול, בנוסף ללימודי החובה גם התנסות מחקרית במעבדה במהלך הלימודים. האפשרות לעבודה במעבדה במסגרת כתיבת עבודת מוסמך ו/או דוקטורט פתוחה גם לתלמידי המגמות האחרות, לאחר גיבוש תכנית מחקר אישית עם מרכז המגמה.
 

קורסי חובה כלליים - שנה א' (10 נ"ז)

שיטות מחקר מתקדמות

מרצה: ד"ר יפתח יובל. מס' הקורס: 51895. נ"ז: 4.

קורס זה הינו הקורס הבסיסי בסטטיסטיקה לתלמידים לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה. ייסקר הבסיס התיאורטי של הפרוצדורות הסטטיסטיות המרכזיות בהן משתמשים במחקרים בתחום, ובמקביל ייעשה שימוש נרחב ב- Excel וב-SPSS על מנת ליישם פרוצדורות אלה על דוגמאות מגוונות של בסיסי נתונים.

סילבוס

סמינר מחקר

סמינר מחקר בהיקף של 4 נ"ז לכל תלמידי המגמות, לפי אחת מן האפשרויות הבאות: (א) סמינר שנתי/סמסטריאלי בן 4 נ"ז. (ב) שני סמינרי מחקר סמסטריאליים בני 2 נ"ז כל אחד (חלק א' וחלק ב').

האפשרויות לסמינרי המחקר הן: קשיבות וקבלה (סילבוס), פוסט טראומה - אתיולוגיה, מהלך וטיפול (סילבוס), פסיכותרפיה תהליכים ותוצאות: CBT בהפרעת פניקה (סילבוס), תהליכים ותוצאות בטיפול דינמי קצר מועד (סילבוס), למידה ודיסלקציה חלק א' (סילבוס), למידה ודיסלקציה חלק ב' (סילבוס), תפקוד נוירופססיכולוגי בהפרעות התפתחותיות (סילבוס).

סמינר מלווה לעבודת גמר

מרצים: ד"ר הלל אביעזר וד"ר רות מאיו. מס' הקורס: 51971. נ"ז: 2.

מטרתו של קורס זה הינה לאפשר למשתתפים לקדם משמעותית את עבודת התיזה שלהם במסגרת התואר השני. 
במהלך הקורס נדון בהיבטים הטכניים והמהותיים של ביצוע מחקר באופן כללי ובאופן פרטני עבור כל אחת מהתזות של משתתפי הקורס. 
נדון בכל אחד משלבי עבודת התיזה – מחיפוש הרעיון והמנחה, ניסוח שאלת המחקר, ניסויים מקדימים, ביצוע שאלת המחקר (הניסויים), ניתוח הנתונים והסקת מסקנות.

סילבוס

עבודה סמינריונית מחקרית למוסמך

קידום כתיבת העבודה הסמינריונית נעשה במסגרת סמינריוני מחקר. תלמידי המגמה יכולים להשתתף במסגרת סמינריוני מחקר הניתנים על ידי מורי המגמה או מורי מגמות אחרות במחלקה. 

הצעת מחקר לעבודת גמר בלימודי מוסמך

פרטים נוספים אודות עבודת הגמר בלימוד מוסמך ניתן למצוא כאן

קורסי חובה - שנים א'-ב' (13 נ"ז)

נוירואנטומיה תפקודית

מרצה: ד"ר זהר טל. מס' הקורס: 51778. נ"ז: 2.

הקורס עוסק בהכרת מבנה המוח האנושי כבסיס להבנת תפקודו. בקורס נלמד עקרונות בסיסיים לארגון ופעולת מערכת העצבים באדם. נסקור את המערכות השונות המגדירות את התפקוד תוך לימוד המבנים והמסלולים האנטומיים, בגישה מחקרית וקלינית.

דרישות קדם: יסודות ביולוגיים של ההתנהגות

הערה: תלמיד שלקח את הקורס נוירואנטומיה 06125 לא רשאי לקחת את הקורס הזה.

סילבוס

נוירופסיכולוגיה: מבנים ותהליכים

מרצים: פרופ' ליאון דעואל ופרופ' אליהו ורטמן. מס' הקורס: 51712. נ"ז: 6.

קורס מתקדם הבוחן את הבסיס הפונקציונאלי ונהנוירואנטומי של התופעות הנוירופסיכולוגיות הנפוצות, באופן ביקורתי. מטרתנו מחד היא לאפשר לסטודנטים הכרות מקיפה של ההבטים האנטומיים, הפיסיולוגיים והקוגניטיביים של תופעות נוירופסיכולוגיות , על מנת שיוכלו ליישם ידע זה בעבודתם הקלינית, ומאידך להציג את הפן המחקרי של התחום, על מנת שהסטודנטים ימשיכו, גם במסגרת לימודיהם ובמיוחד לאחר מכן, לתרום באופן יצירתי להבנה של הדרך שבה המח תומך בהתנהגות האנושית, במצב התקין, ולאחר פגיעות מסוגים שונים.

דרישות קדם: קורס בנוירואנטומיה (51778 או 06125) ויסודות ביולוגיים של ההתנהגות או קורס מקביל.

סילבוס

 

נוירופתולוגיה

מרצה: פרופ' ליאון דעואל. מס' הקורס: 51780. נ"ז: 2.

קורס זה יסקור את המחלות הנוירולוגיות העיקריות, הסתמנותן, מהלכן, הבסיס הנורופתולוגי והגנטי שלהן , דרכי האבחנה והטיפול בהן. הקורס מיועד לסטודנטים לנוירופסיכולוגיה ומדעי המוח והקוגניציה ומתאים גם לסטודנטים בענפים אחרים של חקר המוח. בחלק ניכר מהמחלות קיים ידע על התהליכים הפתופיזיולוגיים העומדים בבסיס המחלה. בחלק (קטן) מהמיקרים ידועה גם האתיולוגיה (הגורם) של המחלה, והקשר של המחלה לגורמים תורשתיים. אין ספק כי התייחסות לתופעות נוירופסיכולוגיות אינה יכולה להיות מנותקת מהמחלה שגרמה להן. כך לדוגמה לא תהיה ההתייחסות לבעיית זיכרון במחלה דמנטיבית כמו "אלצהיימר" דומה להתייחסות לבעיית זיכרון שנגרמה עקב דימום בתלמוס. בנוסף, סטודנטים לנוירופסיכולוגיה, ואלו שימשיכו לעסוק בתחום בעתיד בתחום המחקרי או הקליני, יהיו במגע שוטף עם קלינאים אחרים, ועליהם להכיר את המושגים הנהוגים בתחום, כך שיוכלו להשתתף בדיונים קליניים, להבין את ההשלכות של בדיקות וטיפולים שהחולה עשוי לעבור, ואף להעלות הצעות לגבי ברור נוסף, השגות לגבי האבחנה והטיפול וכיו"ב. במקרים לא מעטים החולים יבקשו מידע לגבי מחלתם או יעדכנו את הנוירופסיכולוג לגבי מצבם, ועל הנוירופסיכולוג להיות מסוגל לספק, במסגרת ידיעתו, מידע מהימן, וכן להבין את המידע הנמסר על ידי המטופל. לנוירופסיכולוג החוקר, המתעניין במנגנונים מוחיים של תהליכים קוגניטיביים, הידע הפתופיזיולוגי הוא חיוני להבנה מערכתית של התופעה הנחקרת. אי לכך ידע בסיסי בנוירולוגיה קלינית ונוירופתולוגיה הוא צורך בסיסי לעוסקים בנוירופסיכולוגיה. למי שאינו סטודנט לנוירופסיכולוגיה ומתעניין במחקר בסיסי של המוח, הכרת המחלות הנוירולוגיות פותחת חלונות אל דרך התפקוד של המוח, וכמובן חושפת את הכוונים היישומיים של המחקר הבסיסי.

סילבוס

מחקר בפסיכוביולוגיה - התנסות במעבדה (הקורס אינו מתקיים בתשע"ז)

רכז: פרופ' יהודה שביט. מס' הקורס: 51911. נ"ז: 2.

הסטודנטים מתנסים בעבודת מחקר במעבדה במהלך שנה א' של התואר השני בהנחיה צמודה של אחד ממורי המגמה. 
ההתנסות המחקרית במעבדה תהווה בסיס להגשת ״עבודה סמינריונית מחקרית למ"א״

סילבוס

שימוש אתי בחיות מעבדה במדעים הביו-רפואיים

מרצה: ד"ר רוני קלמן. מס' הקורס: 94810. נ"ז: 1.

הקורס מיועד לכל המשתמשים העתידיים בבעלי חיים למחקר. לכל משתתף יינתן אישור עבודה עם מכרסמים וארנבות. חלקו העיוני של הקורס משמש כקורס בסיסי ומחייב לכל החוקרים המבקשים לעבור השתלמויות בעבודה עם מיני בעלי חיים מלבד מכרסמים וארנבות.

סילבוס

קורסי חובת בחירה - שנים א'-ב' (3 נ"ז)

אימונולוגיה

מרצים: פרופ' עופר מנדלבוים, ד"ר מיכאל ברגר, פרופ' מיכל בניאש ופרופ' פרנצ'סקה לוי-שפר. מס' הקורס: 72655. נ"ז: 4.

קורס מתקדם באימונולוגיה ללימוד התפתחות, מבנה ותפקוד תאי ומולקולרי של מערכת החיסון המולדת והנרכשת במצבים נורמלים או פתולוגים שונים כגון: סרטן, מחלות זיהומיות, מחלות אוטואימוניות, מחלות מטבוליות ומחלות דלקתיות.

סילבוס

 

אימונולוגיה ואימונולוגיה קלינית

מרצים: פרופ' איתן יפה-נוף, ד"ר פולינה סטפנסקי וד"ר מיכאל ברגר. מס' הקורס: 64325. נ"ז: 3.

 

 

אימונולוגיה למדעים הביו-רפואיים

מרצים: פרופ' איתן יפה-נוף, ד"ר מיכאל ברגר ופרופ' עופר מנדלבוים. מס' הקורס: 94624. נ"ז: 3.

הבנה נוכחית של האינטראקציות התאיות והמולקולריות בהפעלה, הביטוי, ורגולציה של התגובה החיסונית התאית וההומורלית; ידע מעודכן ויישומים הנוגעים לחסינות לזיהומים חיידקים וויראלים שונים, כמו גם אינטראקציות אנטיגן-נוגדן; serodiagnosis וזיהוי של תגובה חיסונית של תאים.

סילבוס

קורסי בחירה - שנים א'-ב' (6 נ"ז)

יש לבחור קורסי בחירה בהיקץ של 6 נ"ז מתוך הרשימה המופיעה בשנתון

עבודת גמר בלימודי מוסמך

פרטים אודות עבודת הגמר ניתן למצוא כאן

סה"כ 40 נ"ז

 

תכנית הלימודים המחייבת היא זו המופיעה בשנתון שבו החל התלמיד את הלימודים, והיא נתונה לשינויים במהלך התואר, עליהם תודיע האוניברסיטה אם יתרחשו. 

 

חובה להשתתף בסמינר מחקר אחד לפחות.
כל תלמיד חייב בהגשת עבודה סמינריוניות מחקרית אחת (ללא נ"ז).
כל תלמיד חייב בעבודת גמר (תזה)
מומלץ לתלמידי המגמה להשתתף בקורסים הניתנים בקמפוס עין-כרם ובקמפוס אדמונד י. ספרא. בחירת הקורסים תיעשה בתיאום עם מרכז המגמה, ותוך התחשבות בנושא עבודת המוסמך של התלמיד/ה. רצ"ב רשימה של קורסי בחירה (משני הקמפוסים הנ"ל) שתלמידים של המגמה השתתפו בהם בעבר (רשימה זו איננה מחייבת והיא לצורך דוגמא בלבד):

 

קמפוס אדמונד י. ספרא:
06125 - נוירואנטומיה תפקודית למדעי הקוגניציה
72332 - מבוא לביולוגיה מולקולרית
72614 – אנדוקרינולוגיה
72665 ‫- אימונולוגיה
76932 - הבסיס המולקולרי של תהליכים עצביים

קמפוס עין-כרם:
64325 – אימונולוגיה ואימונולוגיה קלינית
81891 – פקטורי גדילה וציטוקינים
94624 – אמינולוגיה
94640 – פרמקולוגיה
98825 – מחלות דמילניציה ורגנרציה במערכות מוח
98828 – כאב מדע הסבל - מכאב אקוטי לכאב כרונית
94859 – מנגנונים מולקולרים של העברה סינפטית

 

כתיבת עבודת גמר (תזה)

לפרטים נוספים לגבי כתיבת עבודת הגמר, לחצו כאן.

 

לימודי דוקטורט

ישנה אפשרות להמשיך ללימודי דוקטורט במגמה הן במסגרת דוקטורט ישיר והן לאחר סיום תואר שני.

 

קבלה למגמה

ראו פרטים לגבי קבלה למוסמך.