
במאמר חדש שפורסם בכתב העת Nature Human Behaviour בחנו הדוקטורנט מתן רובין, פרופ׳ ענת פרי ועמיתיהם, האם תגובות אמפתיות מתקבלות בצורה שונה כשהן מיוחסות לבני אדם לעומת בינה מלאכותית. על פי תשעה מחקרים שכללו למעלה מ-6,000 משתתפים, נמצא כי תגובות אשר נוצרו באופן זהה, נתפסו כאמפתיות, תומכות ואותנטיות יותר כשהן יוחסו לאדם, בהשוואה למצב בו המשתתפים חשבו שהתשובה ניתנה על ידי בינה מלאכותית.
ממצא חשוב נוסף הוא שאפילו כאשר המשתתפים חשדו שהאדם שעונה להם נעזר בבינה מלאכותית, גם אז ירדה תחושת האמפתיה - כלומר, עצם החשד למעורבות של AI פגעה בערך הרגשי של התגובה.
המחקר מציע כי הערך המוסף של אמפתיה אנושית נובע מהחוויה שמישהו ״מרגיש איתי״ ואיכפת לו ממני, תחושות שמכונות אינן מסוגלות באמת לגלם.
ממצאים אלו רלוונטיים במיוחד בעידן שבו מערכות מבוססות שפה כמו ChatGPT נכנסות לשימוש רחב בתחומי הטיפול, הרווחה, החינוך והבריאות, ולעיתים כתחליף לחברויות בין בני אדם.
למאמר המלא לחצו כאן