check
שינוי פרדיגמה בנוגע להבנת היצירתיות | המחלקה לפסיכולוגיה

שינוי פרדיגמה בנוגע להבנת היצירתיות

2 נובמבר, 2022
שינוי פרדיגמה בנוגע להבנת היצירתיות

יצירתיות היא אחד המאפיינים המובהקים של המין האנושי, ומקור כוחו הגדול, אבל מדובר ביכולת קשה להגדרה ולמדידה ולכן חקר היצירתיות נתקבל בקשיים רבים.

בראיון לעיתון הארץ התייחס לאחרונה ד"ר יובל הרט לנושא ואמר שבשנים האחרונות מתחולל שינוי פרדיגמה בנוגע להבנת היצירתיות. ד"ר הרט התייחס גם לנושא מציאת מדדים אובייקטיביים ליצירתיות, שיאפשרו להגדיר אותה. הפתרון היצירתי שנמצא לבעיה הוא ביצוע מטלות ממוחשבות על ידי נבדקים, כשלמעשה השימוש במחשבים מאפשר לנתח כמויות אדירות של מידע. חוקרים מנסים היום לבנות פלטפורמה שתאחד את המבחנים השונים, כדי לייצר סטנדרטיזציה בתחום מבחני היצירתיות, וכיום יש מבחנים בהן קיימת היכולת לתת ציונים אוביקטיביים לתשובות שנותנים נבדקים.

בנוסף סיפר הרט בכתבה על מאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת cognition, שבדק את הסברה שילדים פועלים בצורה רנדומלית שאינה מוסדרת על ידי כללים ונורמות חשיבה. המחקר שבוצע על בסיס משחק שפותח ע"י ד"ר הרט וד"ר ליאור נוי במעבדה של פרופ' אורי אלון במכון ויצמן, מצא שהמקוריות של ילדים נראית לנו גדולה כי הם מחפשים מברחבים אחרים משל מבוגרים. לדבריו רבים חושבים שככל שאנחנו מתבגרים היצירתיות נהרסת, אבל זה לא מדויק, יש סוגים שונים של יתירתיות והשאלה היא יצירתי ביחס למה.

מוזמנים לקרוא את הראיון המלא באתר הארץ https://www.haaretz.co.il/.../00000183-d03b-d16d-abab...

לקריאת המאמר מכתב העת cognitionלחצו כאן