check
מה יכול להגביר את המודעות והדאגה לסביבה ולהניע התנהגות פרו-סביבתית? | המחלקה לפסיכולוגיה

מה יכול להגביר את המודעות והדאגה לסביבה ולהניע התנהגות פרו-סביבתית?

21 מרץ, 2022
Prof. Eran Halperin

משבר האקלים הוא מהאתגרים הדחופים ביותר שעומדים בפני האנושות. למרות זאת, אנשים נוטים להמעיט בערך האיום ומאמינים כי משבר האקלים הוא בעיה של אנשים אחרים במקומות אחרים.

מחקרים קודמים הראו שחוויה ממקור ראשון של אסונות טבע קשורה לעתים קרובות לחשש ודאגה משינויי האקלים. מחקר חדש שנעשה על ידי הדוקטורנטית דבורה שולמן, פרופ' עירן הלפרין, וד"ר מיכל רייפן-תגר מאוניברסיטת רייכמן, בוחן האם חוויה אישית של משבר עולמי אחר – מגפת הקורונה, יכולה לגרום לאנשים להיות יותר רגישים למשבר העולמי של שינויי האקלים.

בשני ניסויים שבוצעו במהלך הגלים הראשונים של מגפת הקורונה בארה"ב ובבריטניה, נמצא כי חוויה אישית של פגיעה בריאותית מקורונה הייתה קשורה לחשש סביבתי מוגבר ולרצון מוגבר לעסוק בפעילות פרו-סביבתית. המחקר מצביע על סיבה אפשרית לאפקט הזה: חוויית ההשלכות השליליות של הקורונה באופן אישי וההתנסות של להיות חלק מקושי עולמי משותף, גרמו לאנשים להיות יותר רגישים לסבלם שלאחרים, ומתוך כך לדאגה מוגברת לאתגרים עולמיים.

מחקר זה שופך אור על התהליכים הפסיכולוגיים שיכולים להמיר חוויות אישיות מאיום אחד, לחשש ודאגה לגבי איומים אחרים בנושאים שונים.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן