מגע וירטואלי ויחסי גומלים בין סטודנטים

30 מרץ, 2025
מגע וירטואלי ויחסי גומלים בין סטודנטים

עולם של ימינו המאופיין בסכסוכים הולכים ומתגברים, חיוני למצוא התערבויות אפקטיביות להתמודדות עם הגורמים הפסיכולוגיים המניעים סכסוכים. אף שמפגשים ישירים פנים אל פנים הוכחו כיעילים בהפחתת עוינות בין קבוצות, לרוב הם קשים ליישום בסכסוכים בינלאומיים בשל המרחק הגיאוגרפי. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Communications Psychology, בהובלת הדוקטורנטית שירה הבל-סלע מהמעבדה של פרופ' עירן הלפרין, מראה כיצד מפגשים וירטואליים יכולים להתגבר על מכשולים אלה ולשפר באופן משמעותי את היחסים בין קבוצות המופרדות גיאוגרפית. המחקר בחן תוכנית מפגשים וירטואלית שנמשכה סמסטר שלם, אשר חיברה בין סטודנטים אמריקאים שאינם מוסלמים לבין סטודנטים מוסלמים מהמזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום-מזרח אסיה. באמצעות שני ניסויי שדה מקיפים (בהשתתפות 2,886 נבדקים), החוקרים גילו כי בהשוואה למצב ההתחלתי ולקבוצת ביקורת, המשתתפים במפגשים הווירטואליים הראו הזדהות רבה יותר עם קבוצת החוץ, עמדות חיוביות יותר כלפיה, והפחתה משמעותית בדה-הומניזציה ובמטא-דה-הומניזציה.

במחקר לקח חלק גם החוקר אמיל ברונו ז״ל, אשר הקדיש את חייו המקצועיים להבנה ולצמצום סכסוכים בין קבוצות עד לפטירתו בטרם עת, וממצאי המחקר תורמים להמשך דרכו ולהגשמת חזונו לעולם פחות מקוטב.

למאמר המלא לחצו כאן