ילדים שלהם אח או אחות תאומים עם צרכים מיוחדים נמצאו גבוהים יותר באמפתיה קוגנטיבית, כלומר: ביכולת *להבין* את רגשות האחר

6 אפריל, 2022
yonat rum

גישה הרווחת במחקר היא שאחים ואחיות לילדים עם צרכים מיוחדים נמצאים בסיכון לבעיות שונות. אולם, מעבר לקשיים ולבעיות, עשויים להיות גם יתרונות בגדילה לצד אח או אחות עם צרכים מיוחדים. במחקר הנוכחי, שאלנו האם ילדים שיש להם אח או אחות עם צרכים מיוחדים הם ילדים יותר אמפתיים ופרו חברתיים.

מחקר חדש בנושא של ד"ר יונת רום Yonat Rum בשיתוף עם שיר גנזר ד"ר נועם מרקוביץ ד"ר ענת פרי, פרופ' אריאל כנפו-נעם וג'ניפר ג'נקינס פורסם לאחרונה בכתב העת Child Development.

החוקרים הסתכלו על זוגות של אחים תאומים. מתוך מאגר הנתונים של כלל המשפחות שהשתתפו במחקר התאומים הישראלי, אותרו משפחות שבהן אחד התאומים הם ילד או ילדה בהתפתחות טיפוסית, ולגבי התאום או התאומה השניים מדווחת בעיה התפחותית, תסמונת התפתחותית, לקות או מוגבלות כלשהי. המחקר התמקד בילדים שאין להם בעצמם כל בעיה התפתחותית או בריאותית, אבל גדלו עם אח או אחות תאומים עם צרכים מיוחדים - ובוצע השוואה של מספר מדדים של אמפתיה ופרו-חברתיות שלהם לשאר התאומים במדגם (שגם הם ילדים ללא בעיות התפתחותיות).

ילדים שלהם אח או אחות תאומים עם צרכים מיוחדים נמצאו גבוהים יותר באמפתיה קוגנטיבית, כלומר: ביכולת *להבין* את רגשות האחר. לא נמצאו הבדלים בינם ובין שאר התאומים במדגם הכללי בהיבט הרגשי של אמפתיה (התעוררות של רגש דומה בעקבות רגש של האחר) או בפרו-חברתיות.

החשיבות של המחקר היא קודם כל בהמחשת הערך בהסתכלות על אחאות לילדים עם צרכים מיוחדים בראיה רחבה יותר, שכוללת גם את ההיבטים החיוביים ונקודות החוזק של האחים. אפשר גם לראות בממצאים עדות ליתרונות של קשר קרוב עם אדם עם צרכים מיוחדים בפיתוח יכולת חברתית-קוגנטיבית חשובה כאמפתיה קוגנטיבית. לזה יכולה להיות משמעות, למשל, בתחום של שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך ובחברה הכללית.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן 

ראה גם: כללי, פרסומים