check
טראומה משנית - אנשים המציגים תסמיני פוסט טראומה מבלי לחוות את האירוע הטראומתי בעצמם | המחלקה לפסיכולוגיה

טראומה משנית - אנשים המציגים תסמיני פוסט טראומה מבלי לחוות את האירוע הטראומתי בעצמם

22 אוגוסט, 2023
Shahaf Leshem

מחקר חדש של הדוקטורנטים שחף לשם ואלדד קהא מהמעבדה של פרופ' אייל קלנטרוף פורסם לאחרונה European Journal of Psychotraumatolgy. המחקר בחן תופעה של טראומה משנית - מצב שבו אנשים מציגים תסמינים של פוסט טראומה/מתח מעצם הידיעה שאחד מיקיריהם חווה את האירוע הטראומתי, גם מבלי לחוות את האירוע הטראומתי בעצמם.

המחקר בדק כיצד טראומה של חיילים משוחררים ששירתו באופן פעיל במבצע צוק איתן משפיעה על הוריהם ומצא כי הסימפטומים הטראומתיים של החיילים שהשתתפו באופן פעיל במבצע היה גבוה מאלה של החיילים שלא השתתפו באופן פעיל במבצע (קבוצת ביקורת), ובקרב הוריהם: האמהות של החיילים שהשתתפו באופן פעיל במבצע הציגו תסמינים גבוהים יותר של טראומה משנית מאשר אבות, אך היה מתאם מובהק בין הסימפטומים של האבות לסימפטומים של הבנים - ממצא שלא נמצא בקרב האמהות.

המחקר מראה שהתופעה של טראומה משנית קיימת גם בקרב הורים, ושעל אף שאמהות נוטות להראות רמות גבוהות של מתח לאור חשיפה למידע על טראומה שילדיהם עברו - התסמינים של האבות יותר קרובים לתסמינים של הלוחמים המשוחררים, דבר שיתכן ומצביע על מנגנונים של הזדהות או התכווננות שהיא שונה מבחינה רגשית. יש צורך להמשיך ולהעמיק בהבדלים בין אבות לאמהות בהקשר זה.

ההשפעות המיידיות של המחקר הן בעיקר בכך שיש השפעות ארוכות טווח ורחבות בהקשר של המערכת המשפחתית לחשיפה לטראומה, בכל גיל. יש צורך להמשיך לבדוק את הקשרים הללו גם בסוגים שונים של טראומות ובגילאים שונים.

למאמר המלא לחצו כאן