check
האם אנשים המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית סובלים יותר במהלך משבר הקורונה? | המחלקה לפסיכולוגיה

האם אנשים המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית סובלים יותר במהלך משבר הקורונה?

22 נובמבר, 2020
האם אנשים המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית סובלים יותר במהלך משבר הקורונה?

האם אנשים המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית סובלים יותר במהלך משבר הקורונה?

עם פרוץ מגפת הקורונה התפרסמו בעיתונות ובספרות המקצועית מספר מאמרי דעה אשר חזו כי אנשים המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) יחוו קשיים רבים יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית ויחושו החמרה סימפטומטית משמעותית במהלך המשבר.

מחקר שנערך לאחרונה במחלקה בתקופת הסגר הכללי שהוטל בעקבות התפרצות הקורונה במהלך אפריל 2020 בחן טענות אלה באופן מדעי. המחקר נערך בהובלת ד"ר אייל קלנטרוף, פרופ' יונתן הפרט והדוקטורנטים רן ליטמן והדר נפתלוביץ' ופורסם בכתב העת ."Psychiatry And Clinical Neurosciences" במחקר לקחו חלק 65 מתמודדים עם OCD אשר תיארו בסקר מקוון את עוצמת תסמיני הOCD - שלהם וגם את סוג התסמינים איתם הם מתמודדים (כגון תסמיני זיהום, סדר, מוסריות, וכד'). הם התבקשו גם לתאר כיצד הושפעו תסמיני ה OCD -שלהם במהלך השבועיים האחרונים – האם הם החמירו, השתפרו, או נותרו ללא שינוי. לבסוף, המשתתפים התבקשו לתאר מאפיינים נוספים שחוו, כגון האם הם חשים תחושות של לחץ, חרדה או דיכאון בעקבות משבר הקורונה.

ממצאי המחקר מצביעים על כך כי לא כל אדם שמתמודד עם ,OCD ואפילו עם OCD הממוקד בתכנים של זיהום וניקיון, יחווה החמרה סימפטומטית לנוכח מציאות בה מגיפה עולמית אכן מהווה איום בריאותי ממשי ומצריכה הקפדה יתרה על כללי היגיינה וניקיון, מאחר שרוב משתתפי המחקר לא חוו החמרה סימפטומטית וחלקם אף דווחו על שיפור בתסמיני ה- OCD. ממצאים אלו הם מפתיעים נוכח התחזיות הקודרות שנשמעו לגבי חולי OCD אשר משבר הקורונה אמור היה על פניו להוות את התגשמות חששותיהם הכבדים ביותר. כמו כן, נמצא כי שני המאפיינים היחידים אשר ניבאו החמרה סימפטומטית היו מידת החרדה ומידת הלחץ שחוו המשתתפים במהלך המשבר.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

 

לראיון עם ד"ר אייל קלנטרוף בפודקסא 'שלושה שיודעים' לחצו כאן