check
איך מתפתחת האינטואיציה הגיאומטרית של ילדים? | המחלקה לפסיכולוגיה

איך מתפתחת האינטואיציה הגיאומטרית של ילדים?

9 פברואר, 2022
איך מתפתחת האינטואיציה הגיאומטרית של ילדים?

מחקר חדש של ד"ר יובל הרט שהתפרסם לאחרונה בודק איך מתפתחת האינטואיציה הגיאומטרית של ילדים. רובנו למדנו בבית הספר את חוקי הגיאומטריה האוקלידית, למשל - במשולש סכום הזוויות קבוע ושווה ל-180 מעלות. אלה חוקים קבועים, שלא משתנים, וחוזקם כה מרשים עד כי קאנט הגדיר את הגיאומטריה האוקלידית כאחת מהתובנות החקוקות במוחנו בשל אמיתותה.

במחקר קודם הראו הרט וצוות החוקרים שמבוגרים לא משתמשים בחוקים מגיאומטריה אוקלידית אלא עושים סימולציות מנטליות על מנת לענות על שאלות גיאומטריות רציפות כמו "מקם את הקודקוד החסר במשולש שרואים בו רק את שתי הפינות התחתונות שלו", או "תאר את גודל הזוית החסרה במשולש כזה" או שאלות קטגוריות כמו "מה יקרה לזוית החסרה אם נרחיק את שתי פינות המשולש זו מזו? (תשובות אפשריות: תקטן, תגדל, תישאר אותו דבר). בשני סוגי השאלות, מבוגרים מסמלצים את החלק החסר כדי לענות על השאלות. המחקר הנוכחי בודק איך ילדים בגילאים שונים מבצעים את אותה המטלה.

מהמחקר עולה כי ילדים עד גיל עשר ככל הנראה יודעים לעשות סימולציות מנטליות ברמה טובה (היכולת שלהם למקם קודקוד ולהעריך גודל זוית טובה כמעט כמו מבוגרים) אבל בשאלות הקטגוריות הם לא משתמשים ביכולות הללו. לעומתם, ילדים מעל גיל עשר משתמשים בסימולציות מנטליות בשני סוגי השאלות, ויש קורלציה טובה בין ביצועי הילדים בשני סוגי השאלות. שאלות מעניינות שעולות מהמחקר היא האם ביכולתינו ללמד ילדים להסתמך מוקדם יותר על סימולציות מנטליות, מה קורה בגיל עשר שמשנה בצורה כה חדה את ההתנהגות של הילדים, ואיך לקרב את לימודי הגיאומטריה האוקלידית לחישובים המהירים והרובוסטיים שאנחנו עושים בעזרת סימולציות כדי שאינטואיציות גיאומטריות ישענו גם על החינוך שלמדנו בבית הספר.

למאמר המלא לחצו כאן