check
In the Press | המחלקה לפסיכולוגיה

In the Press

חשיפת מנגנון הפעולה של טיפול בשוק חשמלי מובילה לפיתוח תרופות יעילות יותר נגד דיכאון

חשיפת מנגנון הפעולה של טיפול בשוק חשמלי מובילה לפיתוח תרופות יעילות יותר נגד דיכאון

28 אוקטובר, 2021

בכל זמן נתון כ-5-7 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלת מדיכאון קליני, ואחד מכל שישה בני אדם יסבלו מאפיזודה דיכאונית לפחות פעם אחת במהלך חייהם. למרות עשרות שנות מחקר בתחום, הגורמים הביולוגיים שאחראים להתפתחות מחלת הדיכאון עדיין לא ברורים, ועובדה זאת מסבירה את חוסר היעילות של התרופות האנטי-דיכאוניות בחלק ניכר של החולים. לעומת זאת, טיפול בשוק חשמלי (ניזעי חשמל) מהווה כבר שנים רבות את הפרוצדורה היעילה ביותר במצבי דיכאון, למרות שהמנגנון הביולוגי שעומד בבסיס טיפול זה לא היה ברור עד כה.

קשר בין תובנה קלינית וקוגניטיבית

קשר בין תובנה קלינית וקוגניטיבית

20 אוקטובר, 2021

מחקר חדש של ד"ר אסאלה חלאג' ופרופ' יונתן הפרט, שהתפרסם לאחרונה ב-International Journal of Cognitive Therapy בוחן תובנה קלינית וקוגניטיבית ואת הקשר שלה לתסמינים וגורמים קוגניטיביים (מטא-קוגניציה, גמישות קוגניטיבית, וקפיצה למסקנות).

המחקר נערך בקרב 175 משתתפים עם חרדה תכונתית גבוהה. התוצאות מראות שאין קשר בין תובנה קלינית וקוגניטיבית, מה שמרמז על שני מרכיבים שונים. תובנה קלינית הייתה קשורה לדיווח מופחת של סימפטומים, דבר המצביע על כך שנבדקים גבוהים בחרדה תכונתית פחות נוטים לזהות שיש להם בעיה. וגם ששני סוגי התובנה היו קשורים למטא-קוגניציה.

שיר אציל Shir Atzil

שאלות חדשות על המנגנון המוחי שעומד בבסיס אוטיזם

17 אוקטובר, 2021

מאמר חדש של ד"ר שיר אציל והסטודנטים משי ג'רסי ושחר אופיר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Brain Sciences מציע שאוטיזם לא נובע מ- ״מוח חברתי״ פגום, אלא תוצאה של וריאציה במנגנון כללי של למידה. התפתחות חברתית טיפוסית מסתמכת על מנגנוני למידה וכל שינוי או הפרעה במנגנוני למידה עשויים להתבטא כבעיה בהתפתחות חברתית. תפיסה זו מעלה שאלות מחקר חדשות על המנגנון המוחי שעומד בבסיס אוטיזם, ומצביעה על מטרות חדשות להתערבות קלינית שיכולות להוריד את גיל האבחון ולשפר את רווחתם של אנשים עם אוטיזם

תובנה בהפרעות לא פסיכוטיות

תובנה בהפרעות לא פסיכוטיות

3 אוקטובר, 2021

מחקרים רבים חקרו את נושא התובנה בהקשר של הפרעות פסיכוטיות וקבעו כי קיימים שני סוגי תובנה עיקריים: תובנה קלינית ותובנה קוגניטיבית. עם זאת, מחקרים מעטים בחנו את שני סוגי התובנה בהפרעות לא פסיכוטיות רבות.