האזינו לפרופ' נילי מור
כחמישית מאיתנו יחוו בשלב מסוים בחיים שלנו דיכאון קליני. האם אפשר למנוע את זה? פרופ' נילי מור, ראש המעבדה לקוגניציה ורגש, באוניברסיטה העברית בירושלים מסבירה מה קורה לנו כשאנחנו חווים דיכאון והאם בינה מלאכותית יכולה לעזור.
כחמישית מאיתנו יחוו בשלב מסוים בחיים שלנו דיכאון קליני. האם אפשר למנוע את זה? פרופ' נילי מור, ראש המעבדה לקוגניציה ורגש, באוניברסיטה העברית בירושלים מסבירה מה קורה לנו כשאנחנו חווים דיכאון והאם בינה מלאכותית יכולה לעזור.
על זכייתו בפרס מיכאל ברונו לשנת 2023. הפרס מוענק מידי שנה לשלושה חוקרים ישראלים צעירים (עד גיל 50) מטעם יד הנדיב.
ועדת הפרס רואה בזוכים חוקרים מצטיינים שהוכיחו כישרון ויצירתיות יוצאי דופן בעבודתם האקדמית, ואשר זוהו על סמך הישגיהם כבעלי פוטנציאל לפריצות דרך משמעותיות בתחומם. החוקרים הזוכים ניחנים לא רק במצויינות אלא גם נתפסים כבעלי פוטנציאל להשפיע על החיים האקדמיים בישראל, מעבר לתחומי המחקר הספציפי שלהם.
ברכות לדוקטורנטית שיר גנזר ולמסטרנט יועד בן אדיבה, שיחד עם פרופ׳ ענת פרי כתבו פרק על אמפתיה לסדרת Elements in Perception בהוצאת Cambridge University Press.
הפרק (שיוצא לאור כספר נפרד) מיועד בעיקר כחומר לימוד, לסטודנטים סקרנים שרוצים להבין לעומק מהי אמפתיה, כיצד חוקרים אותה במעבדה, ומה הם כיווני מחקר עכשוויים בתחום.
קישור ניתן למצוא בתגובה הראשונה
תופעות של חרדה ופוסט טראומה הן לא דבר חדש ומאז ה-7 באוקטובר הן גם הלכו וגברו. איך יודעים לזהות את ההבדל בין פחד לחרדה? האם ניתן לטפל בחרדה ללא טיפול תרופתי והאם אפשר באמת להעלים את התקפי הפאניקה? פרופסור יונתן הפרט, פסיכולוג קליני מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית מסביר בפודקאסט שאלה אחת ביום את כל מה שחשוב לדעת.
חשוב להדגיש- הפרק הוקלט לפני ה-7 באוקטובר
בעשורים האחרונים, טענתה של התיאוריה הרווחת בפסיכולוגיה התפתחותית בנוגע לאופן שבו הסביבה משפיעה על התפתחותם של ילדים הייתה שיש שתי קבוצות של ילדים. הקבוצה הראשונה הינה של ילדי סחלב שמושפעים מסביבתם: הם יפגעו במיוחד כאשר יחשפו לסביבה שלילית וירוויחו יותר מכולם מחשיפה לסביבה חיובית. הקבוצה השנייה הינה של ילדי שן הארי, אשר אינם מושפעים מסביבתם – לא משנה כל כך אם הם יהיו בסביבה חיובית או שלילית, ההתפתחות שלהם תהיה פחות או יותר זהה.
מחקר חדש של ד״ר נועם מרקוביץ׳, בשיתוף עם ד״ר יובל הרט ופרופ׳ אריאל כנפו-נעם, ניסה לאתגר טענה זאת בשימוש בשיטות חדשות מוכוונות נתונים.
ביום רביעי 7.2.2024 יתקיים בזום ערב מתעניינים. למחרת נפרסם באתר את ההקלטה לנוחותכם. יש להירשם למפגש מראש כאן עד ליום שלישי 6.2.2024
איך ומתי מתפתחים ערכים?
רוב המחקר בנושא מתייחס לערכים כמתפתחים בגיל ההתבגרות, אבל כבר כעשור ידוע שילדים מראים מבנה ערכים משמעותי כבר בגיל חמש עד שבע. עכשיו נשאלת השאלה מה קורה לערכים אחר כך? בדיוק בשאלה זו עוסק מאמר חדש של פרופ' אריאל כנפו-נעם פרופ' מיה בניש וייסמן ופרופ' אלה דניאל.
במאמר מראים החוקרים שבילדות התיכונה, אותה תקופה שפרויד התייחס אליה כגיל החביון, דווקא יש המון "אקשן" התפתחותי. ערכים נהיים מופשטים, יציבים ועקביים יותר, קשורים טוב יותר להתנהגות, ובהדרגה משקפים את מבנה הערכים הבוגר שאנחנו רואים אצל מבוגרים.
ברכות לחברי סגל המחלקה לפסיכולוגיה שנבחרו למצטייני הוראה בשנת תשפ"ג על ידי רקטור האוניברסיטה: ד"ר שירי בן דוד, ד"ר נעם זיגלמן
ברכות למצטייני/ות דיקנית בהוראה על פי הערכות התלמידים/ות לשנת תשפ"ג מהמחלקה לפסיכולוגיה:
סגל בכיר: ד"ר שירי בן דוד, ד"ר טלי קליימן
בימים כתיקונם חוקר פרופ' אריאל כנפו-נעם (Ariel Knafo) בעיקר התפתחות ערכים, אמפתיה ועוד. אבל בחודשיים האחרונים המחקר של אריאל מתמקד בשאלות איך אנחנו כחברה מתמודדים עם שכול, אבל וסיכון שלא נראו עשרות שנים.
בימים אלה של מלחמה אנחנו שמחים על כל פיסה של חדשות טובות ונרגשים לברך את שיר גינוסר-יערי, דוקטורנטית במעבדה של פרופ' מאיה תמיר, על זכייתה במלגת אריאן דה רוטשילד לדוקטורנטיות מצטיינות לשנת תשפ"ד.
תכנית אריאן דה רוטשילד לתלמידות דוקטורט שנוסדה בשנת 2009 מעניקה מלגות לתלמידות דוקטורט מצטיינות באוניברסיטות המחקר בארץ בכל התחומים. תכנית ייחודית זו מבקשת לקדם שוויון הזדמנויות לנשים באקדמיה ושילובן בעמדות מפתח בחברה הישראלית, ע"י תמיכה בדוקטורנטיות מוכשרות ובעלות מוטיבציה.
כל הכבוד שיר!