חדשות טובות למי ששומעים תמיד מהסביבה שהם נראים צעירים לגילם - זה כנראה לא מסתכם במראה.



צוות מחקר בינלאומי הכולל חוקרים ישראלים מהאוניברסיטה העברית מצא דרך למדוד את תהליך ההזדקנות באוכלוסייה צעירה בהרבה מזו שבדרך כלל נבדקת במחקרי ההזדקנות, וגילו שאפשר לנבא זאת גם על פי המראה החיצוני.



במשך עשרות שנים עקבו החוקרים אחר כאלף אנשים שנולדו בניו זילנד בשנים 1972־1973, מלידתם ועד היום. לאורך השנים הם מדדו 18 משתנים, בהם תפקודי האיברים השונים בגוף, רמות הכולסטרול, לחץ הדם ועוד. על פי ההידרדרות בנתוני הבדיקות קבעו החוקרים את קצב ההזדקנות: רוב המשתתפים התקבצו סביב שיעור הזדקנות של שנה אחת לשנה, אבל אצל אחרים נמצא שיש הזדקנות מהירה יותר - שלוש שנים לכל שנה כרונולוגית. רבים מהנבדקים הראו אפס הזדקנות בשנה, כלומר נשארו צעירים מכפי גילם. נוסף לכך, החוקרים ביקשו מסטודנטים להעריך תמונות פנים של משתתפי המחקר שצולמו בגיל 38 ולנסות לנחש את גילם. המשתתפים שהיו מבוגרים מבחינה ביולוגית במחקר נראו גם מבוגרים בעיני הסטודנטים. ״זה מראה שהידרדרות הקשורה לגיל מתרחשת אצל אנשים המצויים מרחק רב מלפתח מחלות הקשורות באמת לגיל״. אומר ד״ר שלמה ישראל, חוקר ומרצה בכיר במחלקה לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים ואחד ממחברי המחקר.

״הגילוי המדהים ביותר הוא שממש אפשר למדוד את השינויים הללו אצל אנשים צעירים יחסית. עד היום החלו את המחקרים רק בקרב בני ה־50 וה־60. אנחנו מסתכלים על גיל כרוני של אדם ועל המראה החיצוני שלו, אבל לא יודעים באמת מה קצב ההתפתחות שלו, המחקר הזה נותן לנו אפשרות לכמת מהו הגיל הביולוגי של כל אחד״.
לדברי ד״ר סולומון זהו צעד ראשון שיאפשר בהמשך גם למנוע את ההזדקנות המוקדמת: ״היכולת למדוד כמה מהר אדם צעיר יזדקן בעתיד תאפשר לנו לעצור את ההזדקנות או למנוע מחלות הנובעות ממנה״, הסביר.